
Colección de lousas


Himno gallego
Banda Municipal de Barcelona. 1919
Alborada gallega ; Las Hijas del Zebedeo
Banda Municipal de Madrid . 1928
Himno a Galicia
Canto da arada na sementeira / Coro Cántigas da terra . 1928
Maruxa. Baile y coro ; Maruxa. Preludio acto II
Coro - Orquesta Sinfónica del Gramófono . 1930
La Navarrica ; Ei Marela
Rondalla Cauvilla Prim . 1941
Muiñeira de Pro Bandera. Aire regional español ; Peteneras
Manuel Dopazo . 1912
La Cantábrica ; La Pamplonesa
Los Lucenses . 1954
Las Leandras
Mary Isaura . 1931
Antigua alborada popular gallega ; Marcha procesional. S XVI. Santa Lucía
Faustino Santalices . 1949
La Reina ha relliscat
Mary Isaura . 1932
La Meiga. Romanza ; La Meiga. Canto a Galicia
Juan García y coro . 1929
La Leyenda del beso. Intermedio ; Bajo el cielo de España. Canción Fox
Los Churumbeles de España . 1954
De Lugo a Pontevedra. Muñeira ; La Tudelana. Jota
Los Lucenses . 1954
Dos canciones gallegas ; Dos canciones vascas
Orfeón Donostiarra . 1929
La Meiga. Romanza de Ramón ; La Meiga. Adiós a Galicia
Francisco Aparicio . 1930
El Que paga descansa. Gallagada y machicha
Quijano y Gonzalito . 1910
Marcha de mi pueblo. Marcha ; Marcha real española. Marcha
Manuel Dopazo . 1912
Alborada gallega ; Saint Georges. Pasodoble
Banda Municipal de Barcelona . 1909
Alborada gallega
Crespo . 1911
Yo no se que me han hecho tus ojos
Orquesta Típica F. Canaro . 1930
El Huésped del sevillano. Mujer de los ojos negros ; La del Soto del Parral. Romanza
Emilio Sagi Vela con la Orquesta de Alejandro Gutiérrez del Barrio . 1952
Hopa, hopa, hopa
Carlos Gardel . 1927
Foliada de romeros ; Canto de Fiada
Coro Aires da Terra de Pontevedra . 1904
El Gitano señorón ; Mambo gallego. Mambo
Orquesta Varela . 1955
La del Soto del Parral. Romanza ; La del Soto del Parral. Los enamorados
Emilio Sagi-Barba ; Orquesta . 1927
Granada. Canción española ; Alborada. Canción española
Sagi-Barba . 1914
Joy-Joy. Charleston ; Joy-Joy. Ave de paso
Salud Rodríguez, Mary Isaura . 1926
Zamba de Anta. Zamba ; La Alborada. Preludio
Eduardo Falú . 1955
Enguedellos do amor ; Foliada da cantiga mareira
Coro Cantigas da Terra . 1956
Maruxa - Romanza de Rufo. Golondrón
Inocencio Navarro . 1915
Los Pastores ; Canto de mariñeiros. Muñeira
Coro alumnas Instituto de Madrid . 1932
Chateau - Margaux. Couplets del Gallego
El Señor Gorfillo . 1902
La Leyenda del beso. Fox - garrotín ; La Leyenda del beso. Duetto cómico
Díaz y coro - Saus y Díaz . 1924
Alalá de Noya ; Pandeirada de Trives
Coral de Ruada . 1944
Maruxa. Romanza de Rufo. Acto 2 ; Maruxa. Final del acto 1
Inocencio Navarro - Navarro y Miracle . 1915
Ei carballeira. Muñeira ; La Pilara. Jota
Rondalla Cauvilla Prim . 1944
Miña xoiña. Muñeira ; Rosalía. Jota
Queixumes dos Pinos . 1955
Santiago. Vals con castañuelas ; Max Linder. Polca marcha
Guardia Republicana - Orquesta Odeón . 1906
Unha noite na eira do trigo. Canción gallega ; Miña rula. Melodía gallega
Juan Pulido . 1927
La del Soto del Parral. Duetto cómico ; La del Soto del Parral. La Consulta
Gómez Bur y Carmen Maiquez - Casals y Coro . 1927
Canta d’arrieiro ; Foliada Da Cruña
Coro Cántigas da Terra . 1919
La del Soto del Parral. Intermedio ; La del Soto del Parral. Ronda de enamorados
Orquesta Regal . 1928
Miña muñeira. Muñeira ; Mi zagala. Fado
Orquesta Victor Popular . 1930
La del Soto del Parral; La del Soto del Parral
Pérez Carpio; Sagi-Barba . 1928
De Ruada. Muñeira ; Os Teus ollos. Balada gallega
Coral de Ruada . 1929
Alalá d’as Curuxeiras (Lugo). Canto gallego ; Foliada de Avión. Canto gallego
Coro de Ruada . 1929
Foliada de Mugía ; Cantan os galos. A - la - la de Pontevedra
Coro Cantigas da Terra . 1928
Foliada de montaña ; Foliada de las Rías Bajas
Coro Aires da Terra, de Pontevedra . 1904
A - La - La Chantada ; Cuadrilla segadora
Coro Cantigas e Aturuxos . 1929
Maruxa. Dúo de Rosa y Pablo (I parte), I acto ; Maruxa. Dúo de Rosa y Pablo (II parte), I acto
Iglesias, Navarro . 1914
El Carro del sol. Veneciana ; Molinos de viento
Ofelia Nieto . 1929
Los Gavilanes. Milonga ; Los Gavilanes. Marcha Amistad...amistad
Eduardo Brito y coro - Mary Isaura y coro . 1932
Galleguita. Tango ; Organito de la tarde. Tango
Orquesta Criolla . 1927
Danza del molinero. Farruca ; Noches de Santa Cruz. Serenata
Luis Maravilla . 1951
La Maruxiña ; Carita guapa
Mercedes Serós . 1927
La Chula de Pontevedra. Schotis y gallegada ; La Chula de Pontevedra. Pasacalle
Blanquita Suárez . 1928
Un adiós a Mariquiña ; Cantiga gallega
Ofelia Nieto . 1926
Nos caneiros ; Alalá de Orense
Coral de Ruada de Orense . 1945
Da volta da festa ; Muñeira
Trío Toxos e Froles de El Ferrol . 1922
Os Noitébregos ; Angelines
Banda Batallón Mérida de Orense . 1929
Meus amores ; Como foy?
Montes Conde, Jaime . 1956
Maruxa. Canción de Rufo. Golondrón ; Maruxa. Canción de Maruxa (I acto)
Beut - Nieto . 1914
Contrapunto napolitano, gallego y francés ; La Rabalera. Jota
Alfredo Gobbi y Francisco Romeral - Juanito Pardo . 1912
Foliada de Tenorio ; Alborada Rosalía de Castro
Gaiteros de Soutelo de Montes - Avelino y Bautista Cachafeiro . 1929
Manueliña. Jota gallega ; ¡Ay Maruxa! Muiñeira
Los Gaiteros de Compostela . 1940
De Ribadavia a Pontevedra. Pasodoble ; Carmela. Muiñeira
Banda Hispánica . 1933
Maruxiña. Muiñeira ; Lonxe d’a terriña. Balada gallega
Marcos Redondo . 1928
Albeiros. Alalá ; Cásate nena. Alalá de montaña
Coros Rosalía de Castro de Madrid . 1930
Foliada de Avión. Canto gallego ; Alalá d’as Curuxeiras. Canto gallego
Coro de Ruada . 1929
N’a seitura. Escena coral gallega ; Ay, la le lo. Escena coral gallega
Coro de Ruada . 1929
Quer que lle quer ; Canto de pandeiro de Mahía
Coro Cantigas da Terra . 1928
Canto de seitura (siglo XV) ; Pandeirada de Nebra
Coro Cantigas da Terra . 1928
Alalá de Mahía ; Alborada
Trio Toxos e Froles de El Ferrol . 1922
Alalá de Santiago ; Foliada de Mourente
Coro Toxos e Froles de El Ferrol . 1922
En pie. Himno de la Feria Internacional del Campo ; En pie. Himno de la Feria Internacional del Campo
Coral Anaquiños d,a Terra . 1949
A’Raxada
Rondalla Cauvilla Prim . 1941
Alaláa del Cebreiro ; ¡Boga! ¡Boga!. Zortzico
Coro Cántigas da Terra - José Luis de la Rica . 1921
La Leyenda del beso. Intermedio ; La Boda de Luis Alonso. Intermedio
Los Churumbeles de España . 1954
Airiños aires. Rapsodia gallega 1ª parte ; Airiños aires. Rapsodia gallega 2ª parte
Banda del Hotel Nacional de Madrid . 1931
Negra sombra. Balada gallega ; Muñeira
Orquesta Ibérica de Madrid . 1930
Suspiriños ; Canto do canciño
Coros Rosalía de Castro, de Madrid . 1930
La Murriña. Canción gallega ; Firulí firulá
La Goya . 1913
La Riojana de Galicia ; Marcha real española
Los Farrucos . 1913
Adiós, mi lindo oficial ; Termino la canción
Vicente Simón y Orquesta Blue Stars Jazz - Mary Isaura y Orquesta Blue Stars Jazz . 1932
As Noces. Cuento gallego ; O Teléfono. Cuento gallego
Joselín . 1932
Galleguita. Tango chanté ; La Mascotita. Tango
Orchestre Argentin Manuel Pizarro . 1925
As Mozas de Vilanova. Canción gallega ; Rapazas e rapaces. Canción gallega
Coro de la Agrupación Artística de la Habana . 1928
A orillas del Miño. Pasodoble ; El Principado. Pasodoble
Banda 1ª Legión Tropas Aviación . 1949
Guitarras y bandurrias. Schotis ; El Gaitero. Marcha
Orquesta Ibérica de Madrid . 1932
Amor gallego. Dúo dialogado ; A solas. Canción
Regino López y Adolfo Colombo - Novoa, Consuelo y Colombo, Adolfo . 1915
¡Polizón a bordo! Negra sombra ; Foliada de Orense
Coro de Ruada . 1929
Las Leandras. Pasodoble ; Las Leandras. Canción canaria
Mary Isaura y coro . 1935
La Leyenda del beso ; Los Claveles
Rondalla Cauvilla Prim . 1941
Alaláa de Betanzos ; Guernikako arbola
Toxos e flores de Ferrol . 1919
Alborada de Veiga ; Subida alo cielo
Los Farrucos . 1913
Foliada de Entrimo. Canto gallego ; pandeirada de Trasalva. Canto gallego
Coro de Ruada . 1929
El Señor Joaquín. Alborada
Carmen Domingo . 1909
La Caramba. Ya te pesará algún día ; La Caramba. Madrigal
Matilde Vázquez - Luis Sagi-Vela . 1942
La Meiga ; La Parranda
Saus, Ruiz París y otros . 1929
Alaláa de Bergantiños ; Foliada de Sta. Cristina do Barro
Coro Cántigas da Terra . 1919
Maruxa. Golondrón ; Maruxa. Romanza de Rufo (II acto)
Inocencio Navarro . 1915
Aromas ; Galleguita
Carlos Gardel . 1925
A Las tres de la mañana. Vals ; La Leyenda del beso. Intermezzo
Orquesta Columbia . 1928
Molinos de viento . Dúo de Margarita y Romo. I parte ; Molinos de viento . Dúo de Margarita y Romo. I parte
Mary Isaura y Tino Folgar ; Orquesta del Teatro del Liceo . 1930
A-la-la nº 4 ; Cantar de Pandeiro
Coro Aires d’a Terra de Pontevedra . 1911
Los Claveles. Romanza ; Los Claveles. Dúo
Matilde Vázquez . 1928
Los Claveles
Matilde Vázquez, M. Guitart - Dorini di Disso . 1929
Maruxa. Dúo de Rosa y Pablo. 1ª parte. Ah, que en las montañas ; Maruxa. Dúo de Rosa y Pablo. 2ª parte. No, no es eso Pablo amigo
A. Ottein ; C. Galeffi; J. Ferré . 1929
Riveirana ; Foliada nº 1
Coro Aires d,a Terra . 1911
Maruxa. Dúo de Rosa y Pablo, I parte ; Maruxa. Dúo de Rosa y Pablo, I parte
Vela e Sagi - Barba . 1914
Puenteareas. Pasodoble ; Caminito de la feria. Pasodoble
Banda Regimiento Ingenieros de Madrid . 1930
Santiago. Valse espagnole ; Sabrette. Scottish
Orquesta Pathé . 1913
Alborada gallega ; Albada catalana
Vicente Ballester . 1918
Ruada ; Coplas de ciego
Coro Aires d’a Terra de Pontevedra . 1911
A - la - la nº 1 ; Muiñeira. Solo de gaita
Coro Aires d’a Terra de Pontevedra . 1911
Maruxa. 2º acto. Escena del baile ; Maruxa. Escena de la tormenta
Gran Coro y Orquesta . 1929
Muñeira ; El Garrotín. Baile gitano
Banda Española Odeón . 1911
Pierrette. Polka ; Santiago. Valse espagnole
Orchestre de la Garde Républicaine . 1912
Maruxa. Dúo de Rosa y Rufo, I acto ; Maruxa. Terceto de la carta. II acto
Iglesias, Beut, Nieto . 1914
Follas e vento ; Soledad
Vicente Ballester . 1918
Galleguita. Tango vocal ; Es un golfo. Tango vocal
Fortunio Bonanova . 1925
A-la-la no 1 ; Muiñeira
Coro Aires d´a Terra de Pontevedra . 1911
Ala-La de Tenorio. Foliada gallega ; Pase el puerto de Payares. Aire popular asturiano
Conchita Martínez . 1942
La Cruz ; Si pasas por Zaragoza
Tuna Estudiantil de Santiago de Compostela . 1930
Baldomir. Muñeira ; El Sitio de zaragoza. Jota
Os Farrucos . 1912
Muiñeira ; Pacomio
Manuel Dopazo . 1921
El Rey que rabió. Coro y cuarteto ; Cuarteto y baile
Mary Isaura, Amparo Albiach, León Parra y coro . 1931
Maruxa. Dúo de Rosa y Rufo. I acto ; Terceto de la carta (Maruxa, Rosa y Rufo) II acto
Iglesias y Beut – Nieto, Iglesias y Beut . 1914
La Caramba
Matilde Vázquez y Pedro Terol . 1943
Molinos de Viento. Concertante II cuadro. I parte ; Molinos de viento. Concertante final primer cuadro
Mary Isaura, Tino Folgar, Parra, Cavaglieri y coro . 1930
El Príncipe carnaval
Mary Isaura - Saavedra . 1921
El Niño judío
Mary Isaura y A. Corsin . 1930
Adiós a Mariquiña ; Meus amores
Conchita Supervía . 1928
Maruxa
Ofelia Nieto, Marcos Redondo . 1925
Para Vigo me voy ; Ansias de amor
Lorenzo Pego y su Orquesta con M. Escalana . 1936
Doña Francisquita
Mary Isaura – Cora Raga ; Antonio Palacios . 1920
Foliada de Cerdedo ; Alalá popular. Eu caseime
Coro Gallego Brétemas e Raiolas . 1954
Los Flamencos. Dúo. 1ª parte ; 2ª parte
Ofelia Nieto – Pepe Romeu . 1929
Margaritiña. Couplets de Nina ; Margaritiña. Fox-trot del cabaret
Mary Isaura – Emilio Sagi Barba ; Mary Isaura . 1924
Don Gil de Alcalá
Mary Isaura . 1932
La Sonámbula ; Manon Lescaut. La Carcajada
Ángeles Ottein . 1930Presentación dos discos de lousa por X. R. Pousa
Neste texto Xosé Ramón Pousa repasa os fitos da gravación de son desde mediados do século XIX até a época contemporánea, con especial protagonismo na primeira metade do s. XX dos discos feitos de lousa. Gravar o son foi un dos milagres tecnolóxicos do ser humano. En 1877, Thomas Edison creou o fonógrafo, primeiro artefacto capaz de gravar e reproducir o son, e pechou así un ciclo iniciado en 1857 por Leon Scott e no que interviñeron varios pioneiros. Dez anos despois, Emilie Berliner patentou o gramófono, aparato no que o cilindro de Edison é substituído por un disco plano, que pode ser comercializado como soporte musical, o que deu lugar a unha das principais industrias culturais: a discografía.
As gravacións en «discos de pedra» corresponden á etapa final da era acústica ou mecánica da gravación sonora que, asombrosamente, propiciada pola crise económica de 1929 e pola II Guerra Mundial, se prolonga dende 1890 ata os anos 50 do século XX, se ben dende 1925 esta forma de conservación do son é mellorada e logo substituída polos discos de acetato, primeiro impulsados por técnicas eléctricas, entre 1925 e 1945, e posteriormente, por técnicas electromagnéticas, ata os inicios da dixitalización en 1975.
Chamáronse «discos de pedra» ou de «pizarra», polo composto terroso e escuro, que lembraba os encerados de colexio, e que en realidade estaba integrado por goma, resina, celuloide, LOUSA ou capas de papel. Máis adiante os soportes foron mellorando coa introdución da baquelita. Este discos, colocados baixo unha agulla que percorría os sucos, xiraban a unha velocidade de 78 revolucións por minuto, amplificándose o son a través dunha aparatosa bucina. Os primeiros gramófonos eran de corda, polo que a velocidade sufría cambios, coa conseguinte modificación do son, e contiñan unha gravación de apenas 4 minutos de duración por cada cara.
No Estado español as primeiras gravacións en pedra foron realizadas en 1899 e prolongáronse ata fins dos anos 50. Estableceuse unha numerosa serie de pequenas casas de gravación sonora —«laboratorios»—, principalmente situadas en Madrid, Barcelona, Zaragoza, Granada, Salamanca, Valencia..., que permitían o acceso á gravación de grupos e coros autóctonos, principalmente de zarzuela, flamenco e da chamada «música rexional», con tiradas que poucas veces superaban os 200 exemplares. Estas editoras locais, desaparecidas coa chegada do vinilo, competían coas grandes multinacionais discográficas: Edison-Bell, Pathé, Columbia, Lioret, Lambert, Albany...
A evolución das técnicas de gravación sonora electromagnéticas, en vinilo e cinta magnética, e posteriormente o son estereofónico remataron cos gramófonos e retiraron da circulación os discos de pedra, que hoxe son unha rareza, froito do coidado amoroso de quen ve neles un tesouro ou da acción dalgún coleccionista. Os «discos de pedra» representan, pois, os comezos da industria cultural na sociedade de masas, e permitiron a conservación ata os nosos días do son producido por intérpretes de moi diversa índole que, a maioría das veces, contrataban cos «laboratorios» a produción dun disco que, en ocasións, era distribuído comercialmente.
Galicia e a súa música teñen unha dobre presenza nos soportes de «pedra», a través dos discos producidos no territorio español e as producións sonoras impulsadas pola emigración radicada nos países americanos. O Arquivo Sonoro de Galicia ten reunidas ata o momento preto de setecentas gravacións en «pedra» que reflicten este tempo histórico.